Sulje

Jokaisen kuun 1. lauantai on jaettu ja jokaisen kuun 1. maanantai huoltomaanantai

Katso tarkemmat aukioloajat

Saunatalo on avoinna myös helatorstaina

-Naisten päivät ovat maanantai ja torstai

-Miesten päivät tiistai, keskiviikko, perjantai ja lauantai

-Kuukauden ensimmäinen lauantai on on jaettu lauantai

Hinnasto

Jäsen

12 €

Vieras jäsenen seurassa

25 €

Jäsenen lapsi 7-15 v.

6 €

Lapsi alle 7 v.

ilmainen

11 saunomiskerran kortti

120€

3kk kortti - M / N

275€ / 115€

Vuosikortti - M / N

695€ / 275€

Suomen Saunaseura ry

Vaskiniementie 10, 00200 Helsinki
Kahvio/kassa 050 372 4167
(saunojen aukioloaikana)

Y-tunnus: 0116872-9

Tietosuojaseloste

Saunaseuran tarkoitus

Suomen Saunaseura vaalii perinteisiä, kohteliaita saunomistapoja, joiden perustana on toisten saunarauhan kunnioittaminen. Seura vaalii saunakulttuuria ja pyrkii kehittämään suomalaista saunaa ja edistämään sitä koskevaa tutkimusta.

Narvin brändi uudistuu – tähtäimessä Keski-Euroopan markkinat

Sauna-lehden artikkelit

07.08.2023

Narvin brändiuudistus

Teksti: Karoliina Saarnikko
Kuvat: Narvi

Narvilla on meneillään jännittävä kesä. Pian olisi aika paljastaa Narvin uusi brändi, jonka avulla he tavoittelevat uusia kansainvälisiä markkinoita. Tiedossa on selkeytystä tuotevalikoimaan, tuotemerkkeihin ja tietenkin uusi logo ja slogan.

Miksi brändiuudistus tarvittiin, Narvin myyntijohtaja Jesse Hämäläinen?

– Tähän on mahdotonta vastata yksiselitteisesti kertomatta Narvin historiaa, Hämäläinen toteaa.

Narvi perustettiin vuonna 1937, Rauman Lapissa, Narvijärven rannalla. Yritys on Suomen toiseksi vanhin kiuasyritys. Narvin perustivat veljekset Veljet Rautavuori

Puolen kilometrin päässä Narvin tehtaasta toimi kilpailija Reunanen & Roviola, veljesten vetämä yritys sekin.

Narvin ensimmäinen tuote oli kymmenysvaaka ja myöhemmin markkinoille tuli Lappi-salpa.

Ensimmäiset puukiukaat tulivat myyntiin viime vuosisadan puolessa välissä ja sähkökiukaat 1970-luvulla. Myös Reunanen & Roviola myivät puulämmitteisiä kiukaita (Aitokiuas ja Kota-kiuas) ja kilpailu pienessä kylässä oli kovaa.

Lue myös: Narvi Saunaseuran yhteisöjäseneksi

Narvin brändiuudistus
Narvilla on pitkä historia kiuasmarkkinoilla.

Vuonna 2010 ulkopuolinen sijoittaja osti molemmat pois omistajiltaan. Hän yhdisti yritykset sekä niiden tuotteet ja henkilökunnat. Näin syntyi Narvi Oy.

Siitä asti käytössä olleessa logossa näkyvät molempien yritysten tuotteet, vihreä palkki logossa tarkoittaa Narvia, oranssi palkki Kotaa ja musta palkki Aitoa.

Pian huomattiin kuitenkin, että yhdistäminen ei ollutkaan onnistunut ongelmitta. Tuotteita oli liikaa, kuten myös henkilökuntaa ja siitä alkoivat vaikeudet.

Vuona 2013 nykyinen toimitusjohtaja Arto Sainio palkattiin laittamaan yritys kuntoon. Hän päätyi ostamaan koko yhtiön pois sijoittajalta. 

Narvista tuli jälleen perheyritys. Edessä oli kuitenkin kovia toimenpiteitä ennen kuin yritys saatiin jaloilleen.

– Meni muutamia vuosia, että yritys tervehtyi, Hämäläinen toteaa.

Mutta sitten iski korona. Se oli sauna- ja kiuasteollisuudelle hyvää aikaa, mutta Narvia kohtasi onnettomuus. Tehdas paloi. 

– Tehdaspalo oli aikamoinen takaisku. Yritys oli monen vuoden jälkeen terveellä pohjalla ja valmis toimimaan. Tilauksia satoi, kun ihmiset hakivat helpotusta koronan tuomaan eristykseen saunomisesta ja rakensivat saunoja. Narvi ei pystynyt vastaamaan tilauksiin, koska kiuaskapasiteetti oli palanut kirjaimellisesti tuhkaksi.

Seuraava kriisi, Ukrainan sota ja energiakriisi eivät iskeneet niin lujaa Narviin. 

– Viime syksy, kun saunominen käytännössä kiellettiin mediassa sähkönsäästön nimissä, iski koko toimialaan. Meillä on kuitenkin vahva puulämmitteinen valikoima, muuripatoja ja savustimia, jotka pitivät meidät pinnalla.

Lisäksi Narvilla on liiketoimintaa myös tulisijakomponenttipuolella, takkaluukkuja, hormeja ja tuhkaluukkuja.

Lue myös: Saunan lämmityksen kestävä tulevaisuus

Narvin brändiuudistus
Narvin tuotevalikoimassa on puu- ja sähkölämmitteisiä kiukaita.

Narvin uudistus selkeyttää tuotteita ja toimintaa

Brändiuudistus aloitettiin viime vuonna, kun Narvin omistus muuttui. Pääomistajaksi tuli sijoitusyhtiö Folmer Management Oy. Sainiolla säilyi kuitenkin merkittävä osuus omistajuudesta ja uusina vähemmistöosakkaina aloittivat muun muassa myyntijohtaja Hämäläinen sekä Narvin talousjohtaja Riitta-Stiina Salovaara. 

Folmer, joka omistaa myös viime vuosina brändiuudistuksen tehneen Nanson totesi, että Narvin tulevina kehityskohteina pitäisi olla kaksi asiaa: Narvin brändi sekä vientimarkkinat. 

Brändiuudistus käynnistettiin viime vuonna. Brändiuudistuksella halutaan selkeyttää kolmea tuotemerkkiä Narvia, Aitoa ja Kotaa, kertoa Narvin tarina ja sen arvolupaus. Käytännössä se tulee tarkoittamaan uutta logoa, uusia brändivärejä sekä uusia brändikuvia.

Yhteistyökumppanina brändiuudistuksella on toiminut viestintätoimisto Ellun Kanat.

– Selkeyttäminen on keskeisin asia tässä uudistuksessa. Kun aikoinaan aloitin Narvilla ja vastasin vientimyynnistä, huomasin miten sekavaa se oli asiakkaalle, kun ladoin pöytään ensin Narvin esitteen, sitten Aitokiukaan esitteen, sitten Kodan esitteen. Moni asiakas varmasti luuli, että olin agentti, joka edusti kaikkia näitä yrityksiä, Hämäläinen kertoo.

Uusi brändi on tarkoitus julkistaa mahdollisimman pian, mutta vielä on monta muuttujaa. 

– Edes henkilökuntamme ei ole vielä nähnyt uutta logoa, joten joudumme olemaan toistaiseksi vielä salamyhkäisiä asian suhteen, Hämäläinen toteaa.

Lue myös: Kiuaskivissä itää löylyn siemen

Narvin brändiuudistus
Uuden brändin voimin Narvi suuntaa Keski-Euroopan markkinoille.

Uusi brändi mahdollistaa uudet markkinat

Saan udeltua kuitenkin Narvin uuden sloganin. Se tulee olemaan Maximum Relaxation

Paljastetaan tämä vain siksi, että se liittyy kiinteästi uuden pääomistajan toiseen kehityskohteeseen, kansainvälistymiseen.

– Narvilla on yli 30 vientimaata ja erityisesti Japani ja Yhdysvallat vetävät tällä hetkellä erityisen hyvin. 

Narvia kiinnostaa kuitenkin Keski-Eurooppa ja erityisesti Saksa, Sveitsi ja Itävalta. Ja myös tätä silmällä pitäen brändiuudistusta on myös tehty.

– Keski-Euroopassa saunominen liittyy erityisen paljon hyvinvointiin ja rentoutumiseen. Kylpyläkulttuuri on vahvaa ja saunomiselta halutaan hieman eri asioita, kuin mitä meillä Suomessa, Hämäläinen aloittaa.

– Olemme joutuneet tekemään syvällisen itsetutkiskelun siitä, haluammeko pitää kiinni jääräpäisesti suomalaisesta tavasta saunoa vai vastata kysyntään, jossa toivotaan kiuasvalmistajalta asioita, joita Suomessa ei osteta. Tai edes hyväksytä.

Käytännössä tämä kysyntään vastaaminen tulee tarkoittamaan kiukaiden suhteen esimerkiksi enemmän höyryä ja monimutkaisempia ohjauskeskuksia. Myös kiistanalainen infrapunasauna on tulossa valikoimaan.

– Suomalaisille tai edes narvilaisille infrapunasauna ei tietenkään ole sauna, se on rentoutumistuote, joka vain muistuttaa saunaa rakennelmaltaan. Mutta Keski-Euroopassa se kuuluu vahvasti spa-alaan, johon saunakin, joten haluamme vastata jatkossa näin uusien asiakkaidemme tarpeisiin. 

Kaikista periaatteista ei kuitenkaan jousteta ja niistä tärkein on kotimaisuus. Kaikki tullaan suunnittelemaan ja valmistamaan jatkossakin omassa tehtaassa, Suomessa.

Lisätietoa: www.narvi.fi

Lisää luettavaa

Sauna-lehden artikkelit

12.04.2024

Saunarituaali – saunomista vai viihdettä?

Saksalainen Aufguss on rituaalinomainen saunomismuoto, joka on levinnyt ympäri Euroopan ja nyt sen voi kokea…

Sauna-lehden artikkelit

08.04.2024

Hetki-Sauna vastaa Euroopan saunabuumiin

Hetki-Sauna vie valmiita saunoja ympäri Eurooppaa, jotka sopivat urbaanin takapihan puutarhaan.

Sauna-lehden artikkelit

24.03.2024

Asikkalan Lehmonkärki: Impin savusta Saunamaailman helmi

Lehmonkärjessä perinteet ja uudet tuulet täydentävät upeasti toisiaan.