Teksti: Karoliina Saarnikko
Kuvat: Narvi
Narvilla on meneillään jännittävä kesä. Pian olisi aika paljastaa Narvin uusi brändi, jonka avulla he tavoittelevat uusia kansainvälisiä markkinoita. Tiedossa on selkeytystä tuotevalikoimaan, tuotemerkkeihin ja tietenkin uusi logo ja slogan.
Miksi brändiuudistus tarvittiin, Narvin myyntijohtaja Jesse Hämäläinen?
– Tähän on mahdotonta vastata yksiselitteisesti kertomatta Narvin historiaa, Hämäläinen toteaa.
Narvi perustettiin vuonna 1937, Rauman Lapissa, Narvijärven rannalla. Yritys on Suomen toiseksi vanhin kiuasyritys. Narvin perustivat veljekset Veljet Rautavuori.
Puolen kilometrin päässä Narvin tehtaasta toimi kilpailija Reunanen & Roviola, veljesten vetämä yritys sekin.
Narvin ensimmäinen tuote oli kymmenysvaaka ja myöhemmin markkinoille tuli Lappi-salpa.
Ensimmäiset puukiukaat tulivat myyntiin viime vuosisadan puolessa välissä ja sähkökiukaat 1970-luvulla. Myös Reunanen & Roviola myivät puulämmitteisiä kiukaita (Aitokiuas ja Kota-kiuas) ja kilpailu pienessä kylässä oli kovaa.
Lue myös: Narvi Saunaseuran yhteisöjäseneksi
Vuonna 2010 ulkopuolinen sijoittaja osti molemmat pois omistajiltaan. Hän yhdisti yritykset sekä niiden tuotteet ja henkilökunnat. Näin syntyi Narvi Oy.
Siitä asti käytössä olleessa logossa näkyvät molempien yritysten tuotteet, vihreä palkki logossa tarkoittaa Narvia, oranssi palkki Kotaa ja musta palkki Aitoa.
Pian huomattiin kuitenkin, että yhdistäminen ei ollutkaan onnistunut ongelmitta. Tuotteita oli liikaa, kuten myös henkilökuntaa ja siitä alkoivat vaikeudet.
Vuona 2013 nykyinen toimitusjohtaja Arto Sainio palkattiin laittamaan yritys kuntoon. Hän päätyi ostamaan koko yhtiön pois sijoittajalta.
Narvista tuli jälleen perheyritys. Edessä oli kuitenkin kovia toimenpiteitä ennen kuin yritys saatiin jaloilleen.
– Meni muutamia vuosia, että yritys tervehtyi, Hämäläinen toteaa.
Mutta sitten iski korona. Se oli sauna- ja kiuasteollisuudelle hyvää aikaa, mutta Narvia kohtasi onnettomuus. Tehdas paloi.
– Tehdaspalo oli aikamoinen takaisku. Yritys oli monen vuoden jälkeen terveellä pohjalla ja valmis toimimaan. Tilauksia satoi, kun ihmiset hakivat helpotusta koronan tuomaan eristykseen saunomisesta ja rakensivat saunoja. Narvi ei pystynyt vastaamaan tilauksiin, koska kiuaskapasiteetti oli palanut kirjaimellisesti tuhkaksi.
Seuraava kriisi, Ukrainan sota ja energiakriisi eivät iskeneet niin lujaa Narviin.
– Viime syksy, kun saunominen käytännössä kiellettiin mediassa sähkönsäästön nimissä, iski koko toimialaan. Meillä on kuitenkin vahva puulämmitteinen valikoima, muuripatoja ja savustimia, jotka pitivät meidät pinnalla.
Lisäksi Narvilla on liiketoimintaa myös tulisijakomponenttipuolella, takkaluukkuja, hormeja ja tuhkaluukkuja.
Lue myös: Saunan lämmityksen kestävä tulevaisuus
Narvin uudistus selkeyttää tuotteita ja toimintaa
Brändiuudistus aloitettiin viime vuonna, kun Narvin omistus muuttui. Pääomistajaksi tuli sijoitusyhtiö Folmer Management Oy. Sainiolla säilyi kuitenkin merkittävä osuus omistajuudesta ja uusina vähemmistöosakkaina aloittivat muun muassa myyntijohtaja Hämäläinen sekä Narvin talousjohtaja Riitta-Stiina Salovaara.
Folmer, joka omistaa myös viime vuosina brändiuudistuksen tehneen Nanson totesi, että Narvin tulevina kehityskohteina pitäisi olla kaksi asiaa: Narvin brändi sekä vientimarkkinat.
Brändiuudistus käynnistettiin viime vuonna. Brändiuudistuksella halutaan selkeyttää kolmea tuotemerkkiä Narvia, Aitoa ja Kotaa, kertoa Narvin tarina ja sen arvolupaus. Käytännössä se tulee tarkoittamaan uutta logoa, uusia brändivärejä sekä uusia brändikuvia.
Yhteistyökumppanina brändiuudistuksella on toiminut viestintätoimisto Ellun Kanat.
– Selkeyttäminen on keskeisin asia tässä uudistuksessa. Kun aikoinaan aloitin Narvilla ja vastasin vientimyynnistä, huomasin miten sekavaa se oli asiakkaalle, kun ladoin pöytään ensin Narvin esitteen, sitten Aitokiukaan esitteen, sitten Kodan esitteen. Moni asiakas varmasti luuli, että olin agentti, joka edusti kaikkia näitä yrityksiä, Hämäläinen kertoo.
Uusi brändi on tarkoitus julkistaa mahdollisimman pian, mutta vielä on monta muuttujaa.
– Edes henkilökuntamme ei ole vielä nähnyt uutta logoa, joten joudumme olemaan toistaiseksi vielä salamyhkäisiä asian suhteen, Hämäläinen toteaa.
Lue myös: Kiuaskivissä itää löylyn siemen
Uusi brändi mahdollistaa uudet markkinat
Saan udeltua kuitenkin Narvin uuden sloganin. Se tulee olemaan Maximum Relaxation.
Paljastetaan tämä vain siksi, että se liittyy kiinteästi uuden pääomistajan toiseen kehityskohteeseen, kansainvälistymiseen.
– Narvilla on yli 30 vientimaata ja erityisesti Japani ja Yhdysvallat vetävät tällä hetkellä erityisen hyvin.
Narvia kiinnostaa kuitenkin Keski-Eurooppa ja erityisesti Saksa, Sveitsi ja Itävalta. Ja myös tätä silmällä pitäen brändiuudistusta on myös tehty.
– Keski-Euroopassa saunominen liittyy erityisen paljon hyvinvointiin ja rentoutumiseen. Kylpyläkulttuuri on vahvaa ja saunomiselta halutaan hieman eri asioita, kuin mitä meillä Suomessa, Hämäläinen aloittaa.
– Olemme joutuneet tekemään syvällisen itsetutkiskelun siitä, haluammeko pitää kiinni jääräpäisesti suomalaisesta tavasta saunoa vai vastata kysyntään, jossa toivotaan kiuasvalmistajalta asioita, joita Suomessa ei osteta. Tai edes hyväksytä.
Käytännössä tämä kysyntään vastaaminen tulee tarkoittamaan kiukaiden suhteen esimerkiksi enemmän höyryä ja monimutkaisempia ohjauskeskuksia. Myös kiistanalainen infrapunasauna on tulossa valikoimaan.
– Suomalaisille tai edes narvilaisille infrapunasauna ei tietenkään ole sauna, se on rentoutumistuote, joka vain muistuttaa saunaa rakennelmaltaan. Mutta Keski-Euroopassa se kuuluu vahvasti spa-alaan, johon saunakin, joten haluamme vastata jatkossa näin uusien asiakkaidemme tarpeisiin.
Kaikista periaatteista ei kuitenkaan jousteta ja niistä tärkein on kotimaisuus. Kaikki tullaan suunnittelemaan ja valmistamaan jatkossakin omassa tehtaassa, Suomessa.
Lisätietoa: www.narvi.fi