Sulje

Jokaisen kuun 1. lauantai on jaettu ja jokaisen kuun 1. maanantai huoltomaanantai

Katso tarkemmat aukioloajat

Saunatalo on avoinna myös helatorstaina

-Naisten päivät ovat maanantai ja torstai

-Miesten päivät tiistai, keskiviikko, perjantai ja lauantai

-Kuukauden ensimmäinen lauantai on on jaettu lauantai

Hinnasto

Jäsen

12 €

Vieras jäsenen seurassa

25 €

Jäsenen lapsi 7-15 v.

6 €

Lapsi alle 7 v.

ilmainen

11 saunomiskerran kortti

120€

3kk kortti - M / N

275€ / 115€

Vuosikortti - M / N

695€ / 275€

Suomen Saunaseura ry

Vaskiniementie 10, 00200 Helsinki
Kahvio/kassa 050 372 4167
(saunojen aukioloaikana)

Y-tunnus: 0116872-9

Tietosuojaseloste

Saunaseuran tarkoitus

Suomen Saunaseura vaalii perinteisiä, kohteliaita saunomistapoja, joiden perustana on toisten saunarauhan kunnioittaminen. Seura vaalii saunakulttuuria ja pyrkii kehittämään suomalaista saunaa ja edistämään sitä koskevaa tutkimusta.

Laadukkaat löylyt laineilla

Sauna-lehden artikkelit

08.07.2024

Sauna-lehti tutustui tunnelmalliseen elämysristeilijään, M/Y Fortuneen, jonka puulämmitteinen sauna jätti todella miellyttävän vaikutelman.

Teksti: Panu Hörkkö
Kuvat: M/Y Fortune, Panu Hörkkö

Erilaiset saunalautat ovat olleet jo vuosia suomalaisten suosiossa. Yhdistyyhän niissä kaksi suosikkiharrastusta eli vesillä liikkuminen ja saunominen. 

Viime kesänä Helsingin edustalla alkoi liikennöimään M/Y Fortune -saunaristeilijä, joka vie laineiden päällä tapahtuvat löylyttelyt uuteen ulottuvuuteen. Aluksella nimittäin pystyy tekemään pitkiäkin risteilyitä puukiukaan löylyistä ja hyvistä tarjoiluista nauttien.

Idea elämysristeilijästä syntyi, kun pitkään merenkulkualalla toimineet Kari Saarenpää ja Joona Korja (pääkuva) löivät viisaat päänsä yhteen. 

— Olemme kovia saunafaneja, mutta haistoimme tässä myös hyvän markkinaraon. Kellään muulla ei ole tarjota samanlaista palvelua Helsingin edustalla, saunakapteenit kertovat. 

M/Y Fortune on varsin merikelpoinen ja turvallinen alus.

Kiinnostava historia

Sopiva alus liikeideaan löytyi toissa vuonna Tallinnasta, kun Naissaaren reittiä operoinut teräsrunkoinen vene tuli myyntiin. Tarkkaa hankintahintaa miehet eivät paljasta, mutta kaupat lyötiin lukkoon muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla. 

— Veneen nimi oli aiemmin Hannibal. Se rakennettiin vuonna 1966 Haminan konepajalla merenkulkulaitosten opetusveneeksi. Moni suomalainen tänäkin päivänä työskentelevä merikapteeni on harjoitellut kipparoimaan tällä paatilla, Joona taustoittaa.

— Kannen alla jyskyttää Valmetin 612 -meridieselmoottori, joka on todellinen ikiliikkuja. Veneen huippunopeus on 8,5 solmua, mutta hyvä matkavauhti 6 solmua, Kari kertoo. 

Tältä näyttää aluksen löylyhuoneessa. Puulämmitteinen kiuas kruunaa kokonaisuuden.

Lauteissa lätkämailapuuta

Kun vene saapui Helsinkiin, kaverukset tekivät siihen mittavan remontin. 

— Ruorista eteenpäin oikeastaan kaikki laitettiin uusiksi maaleista lähtien. Käyttömukavuus ja turvallisuus nostettiin huippuunsa. Teimme lähes kaiken kahdestaan!

Aluksen keulaan tehtiin sauna, johon tilattiin Pieksämäellä valmistettu puulämmitteinen IKI-kiuas

— Halusimme tehdä tämän aluksen sauna edellä, ja olemme olleet todella tyytyväisiä löylyihin, Kari kehuu. 

Lauteet ja paneloinnit tehtiin tuppeen sahatusta tervalepästä. 

— Löysin Mäntsälästä yrityksen, joka valmisti ennen lätkämailoja kyseisestä puusta. Mailat tehdään nykyään komposiitista, joten laadukasta puutavaraa oli jäänyt paljon yli, Joona kertoo. 

Saunan vieressä on pesutila, jossa on kaksi lämminvesisuihkua. Sohvilla varustetussa salongissa on baari ja taulutelevisio. Kannella voi nauttia auringosta, sekä pulahtaminen mereen onnistuu helposti. 

Aluksella on myös lämminvesisuihku.

Tavoitteena 100 risteilyä

Saunakapteenit tekivät viime vuoden pilottikesän aikana 25 risteilyä, mutta tulevan kauden varauskalenteri täyttyy jo hyvää vauhtia. 

— Tavoitteemme on tehdä tänä kesänä 100 risteilyä. Hinnat ovat neuvoteltavissa tapauskohtaisesti, mutta esimerkkinä perjantai-illan kolmen tunnin risteily, joka maksaa 1100 euroa. Alukseen mahtuu kapteenin lisäksi 12 matkustajaa, Joona laskee. 

Viilentävien janojuomien lisäksi risteilylle voi tilata aamiaisen lisäksi cocktailpaloja tai vaikkapa voileipiä. Lähtöterminaalina toimii Meritullintorin laituri Pohjoisrannan alkupäässä. 

— Voimme tosin noutaa asiakkaan kyytiin mistä vain Turku-Kotka-akselilta. Tai vaikkapa Tallinasta tarpeen niin vaatiessa, saunakapteenit tuumaavat. 

Hanski testasi löylyt!

Saunaseuran puheenjohtaja Hannu Saintula pääsi syksyllä testaamaan M/Y Fortunen löylyt. Lahjomattomana saunaharrastajana tunnettu Hanski kehui kokemusta vuolaasti.

— Vierailtuani  ”saunalaivoissa” yleensä ensimmäisenä tulee mieleen, että ne on ”ahdettu” pakonomaisesti johonkin pieneen tilaan. Fortunen löylyhuoneessa tuli heti aito saunafiilis.

— Materiaalit ovat todella huolella valittu kunnioittaen samalla suomalaisen saunan perinteikkäitä ratkaisuja. Löylytilaan sopii hyvin 4 henkeä ja sopu sijaa antaa 6 hengelle.

— Laadukas IKI-kiuas takaa hyvät löylyt ja veden luominen antaa vastauksen vaativallekin saunojalle. Ilmanvaihto on toteutettu riittävän hyvin huomioiden aluksen haastavat tilat. Voin suositella tätä kohdetta kaikille saunojille, Hanski arvioi.

Lisää luettavaa

Sauna-lehden artikkelit

23.07.2024

Kuppaus ja sauna sopivat yhteen

Kuppaus oli aikanaan tärkeä osa länsimaistakin lääkintätaitoa, mutta tällä hetkellä se kuuluu niin sanottujen vaihtoehtoishoitojen…

nainen pitelee saunavihtaa/saunavastaa

Sauna-lehden artikkelit

25.06.2024

Vastonko vai vihdonko saunassa?

Saunominen kesällä on täyttä juhlaa ja sen kruunaa alkukesän pihkalehtiset juhannusvastat. Mutta mistä tulee nimi…

Sauna-lehden artikkelit

18.06.2024

Vuoden Löylynhenki varttihedonisti Laitinen: ”Saunakokemus on aina subjektiivinen”

Löylynhenki 2024 -palkinnon saa tamperelainen toimittaja Vesa Laitinen, joka nauttii hyvästä saunasta, ruoasta ja viinistä.