
Helsinkiläisen saunayrittäjän ja Saunat.fi:n perustajan ja omistajan Tea Lindbergin mukaan sauna trendaa Suomessa ja maailmalla nyt kovemmin kuin koskaan.
Tea Lindbergin mukaan markkinat käyvät nyt kuumina kaikille hyvinvointialan palveluille, joihin saunominen ja bathing-kulttuuri maailmalla liitetään. Sauna yhdistetään maailmalla yhä enemmän terveyteen ja hyvinvointiin ja sen suosio kasvaa osana globaalia wellness-kulttuuria.
— Maailmanmarkkinoilla olisi tilaa ja kysyntää suomalaisille sauna-alan palveluille ja -tuotteille, Lindberg toteaa.
— Sauna ei ole vain suomalainen ilmiö. Uskon, että se on tulevaisuudessa maailmanlaajuinen hyvinvointikulttuurin osa, joka tulee valloittamaan vielä monia uusia markkinoita.
Lindberg osallistui vastikään kutsuvieraana Pohjois-Amerikassa ensimmäistä kertaa järjestettyihin sauna-alan konferensseihin – New Yorkin Culture of Bathing Gathering —tapahtumaan ja Kanadan Vancouverin West Coast Sauna Summit —tapahtumaan.
— Osallistujat olivat wellness- ja sauna-alan yrittäjiä, vaikuttajia sekä muita alan ammattilaisia Pohjois-Amerikasta – ”kärrysaunayrittäjistä miljonääreihin”, Lindberg kuvailee.
— Lauteilla kuitenkin kaikki olivat tasavertaisia ja saunan universaalius yhdisti ihmisiä eri kulttuureista. Käsite social bathing kuvaa hyvin saunassa tapahtuvaa yhteisöllistä kylpemiskokemusta.
Suomalaisesta saunakulttuurista, -osaamisesta ja -tuotteista oltiin tapahtumissa hyvin kiinnostuneita. Lindbergin tietotaidolle ja sauna-alan kokemukselle oli kova kysyntä, ja se poiki useita kansainvälisiä bisnestarjouksia.
Lisäksi keskusteluissa New Yorkissa sekä Vancouverissa nousi esiin, kuinka naisten asiantuntemus voisi hyödyttää kansainvällistä saunabisnestä.
—Saunabisnes on perinteisesti ollut miesten hallitsema ala, mutta on tärkeää, että naiset saavat enemmän arvostusta, näkyvyyttä ja ääntä saunabisneksessä. Naisten tuomat näkökulmat rikastuttavat alaa ja tuovat uusia tuulia – olipa kyse saunaelämyksen palvelumuotoilusta, saunarakentamisesta, yritysten johtamisesta, tuotekehityksestä tai markkinoinnista, Lindberg toteaa.

Erilaista saunomista Pohjois-Amerikassa
Siinä missä sauna on Suomessa rauhoittumisen paikka, New Yorkissa saunassa voi soida musiikki, olla kaikin puolin äänekästä ja löylyhuoneessa paistaa kirkkaat valot.
— Ihmiset kokoontuvat hengailemaan bathhouse-saunoihin ja lämpimiin altaisiin baarien sijaan. Saunaan mennään pitkälti terveysvaikutteisista ja sosiaalisista syistä. Saunomiskerrasta ollaan valmiita maksamaan yli sata dollaria tai niihin ostetaan kalliita jäsenyyksiä, Lindberg kertoo.
Tyypillisessä newyorkilaisessa saunassa, eli hot roomissa, kiuas on melko kuuma, mutta siihen ei saa heittää vettä. Yleisissä saunoissa ei saunota alasti. Saunomisen ohella tarjolla voi olla performatiivisia aufguss-esityksiä, joissa esiintyjä ohjaa löylyn lämpöä ja eteeristen öljyjen hajua heiluttelemalla pyyhettä saunojien edessä. Nämä asiat erottavat suomalaisen saunan maailman saunoista.
— Lisäksi miljoonakaupungeissa on spa- tai saunamaailmoja, joissa voi saman katon alla saunoa muun muassa venäläisissä, marokkolaisissa ja korealaisissa saunoissa, suola-, savi-, infrapuna- ja yrttisaunoissa. Tiloissa on myös erilämpöisiä kylmiä ja kuumia altaita, lumisadehuoneita, hiljaisia tiloja nukkumiseen tai hiljentymiseen sekä laajoja variaatioita erilaisista hoidoista, kuten jopa vulkaanisen hiekkaan peittämistä, kuumakivisänkyjä tai suolahoitoja, Lindberg luettelee.
Perinteistä suomalaista saunaa ei New Yorkista valitettavasti yleensä löydä.

Monessa mukana
Saunabisnekseen Lindberg lähti noin kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä hän pyörittää pääkaupunkiseudulla kolmeatoista saunaa. Tunnetuin niistä on Laajasalossa sijaitseva Furuvikin rantasauna.
Vuonna 2018 Lindberg perusti Saunat.fi -sivuston. Aluksi omien saunojen myyntikanavaksi luotu sivusto toimii nykyään Suomessa lukuisien saunojen saunalippujen myyntikanavana ja yksityissaunojen vuokraussivustona.
— Vastaavaa sivustoa sauna-alan osaamisella ei kansainvälisillä markkinoilla ole, joten palvelu on menossa kovaa vauhtia kansainväliseksi visitsauna.com -brändillä. Avustuksia eri maiden markkinatutkimuksiin on saatu Business Finlandilta, Lindberg kertoo.
Visitsauna.com tarjoaa saunavälityksen lisäksi muun muassa agentuuripalveluita suomalaisille tuotteille kansainvälisillä markkinoilla, konseptoi saunamatkailua Suomessa ja ulkomailla sekä tarjoaa alustan saunatapahtumien markkinointiin.
Lisäksi Lindberg on perustanut vuosittain järjestettävän kansainvälisen World Sauna Dayn, johon osallistuu runsaasti saunojia ja saunaoperoijia ympäri maailmaa.
— Eksoottisin osallistuja viime tapahtumassa oli risteilyalus saunoineen Etelämantereelta, Lindberg kertoo.
Saunapäivän tarkoituksena on tuoda esille saunakulttuurin monimuotoisuutta. Kuka tahansa voi osallistua World Sauna Dayhin saunomalla oman joukkonsa kanssa tai avaamalla saunansa saunojille liittymällä saunapäivään. Seuraavaa World Sauna Daytä vietetään lauantaina 26.4.2025.
Kaiken keskellä Lindberg ehtii tietenkin myös saunomaan.
— Saunon useamman kerran viikossa. Parasta on viikottainen tiimin ja vierailevien tähtien torstaiaamun Hyvien tyyppien aamusauna Furuvikin rantasaunalla meressäuinnin kera.