Narvin uusi brändi on nyt julkistettu. Uusi ilme ja tuotevalikoima esiteltiin yleisölle syyskuun Habitare-messuilla. Mikä kaikki on muuttunut?
– Narvin brändiä kirkastettiin ja selkeytettiin. Aikaisempi ilme oli ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta vuotta ja kolme eri tuotemerkkiämme aiheuttivat usein hämmennystä varsinkin kansainvälisillä markkinoilla. Nyt on vain yksi Narvi, jonka alla on eri tuotteita, Narvin myyntijohtaja Jesse Hämäläinen kertoo.
Kuluttajalle muutos näkyy erityisesti yrityksen visuaalisessa ilmeessä, Käytössä on nyt uusi logo, uudet brändivärit ja uusi brändikuvasto. Ajankohtaisen tulkinnan suomalaisesta saunatraditiosta on tarkoitus puhutella uutta saunojasukupolvea, kansainvälisestikin.
Uusi ilme on saanut inspiraation maapallon neljästä elementistä.
– Ilma, tuli, vesi ja maa, ne kaikki yhdistyvät kiukaissamme, kertoo Hämäläinen.
Uuden brändin rakennuksessa Narvin yhteistyökumppanina oli muutostoimisto Ellun Kanat.
Narvin aiemmat Kota- ja Aito-merkkiset tuotteet ovat muuttaneet nimeään.
– Poikkeuksena on meidän kertalämmitteinen Aitokiuas, klassikko, jonka nimeen emme koskeneet, Hämäläinen kertoo.
Narvin laajentuneeseen tuotevalikoimaan kuuluvat myös saunatuoksut, Keski-Euroopan markkinoille tarkoitetut infrapunalämmittimet ja höyrykiuas. Niiden lisäksi yritys on toteuttanut Amandanin kanssa yhteistyössä Harri Koskisen muotoileman Avanto-kylmäsumusuihkun.
Lue myös: Narvin brändi uusiutuu — tähtäimessä Keski-Euroopan markkinat
Palaute on ollut positiivista
– Uusi brändi oli tarkoitus julkistaa jo kesän aikana, mutta kun julkistus hieman myöhästyi aikataulustaan ja Habitaren huonekalu, sisustus ja design -messut alkoivat lähestyä, tehtiin päätös odottaa Habitareen asti ja järjestää pressitilaisuus messujen yhteydessä, kertoo Hämäläinen.
Myös uudet nettisivut ja esitteet näkivät päivänvalon Habitaren aikaan.
– Habitaressa tavoitimme myös täysin uuden kohderyhmän, nuoret arkkitehdit ja designerit, joiden kanssa meillä oli inspiroivia kohtaamisia ja hyviä keskusteluja messupäivien aikana.
Tärkeää Narville oli saada hyväksyntä uudelle ilmeelle myös omalta henkilökunnaltaan.
– Oli helpottavaa päästä vihdoin esittelemään uusi ilme henkilökunnalle, koska totta kai huhuja liikkui ja käytävillä oli supistu jo kauan asiasta. Kutsuimme kaikki koolle ja esittelimme tulevat muutokset. Kaikki otettiin vastaan erittäin hyvin, siltä ainakin vaikutti, Hämäläinen toivoo.
Uusi aika ja uusi toimitusjohtaja
Brändiuudistuksen yhteydessä myös Narvin toimitusjohtaja vaihtuu. Narvin toimitusjohtajana vuodesta 2013 toiminut Arto Sainio jättää Narvin.
– Tämä on henkilökohtainen päätökseni, koen, että nyt on juuri oikea hetki vaihtaa vetäjää. Yrittäjänä olen saanut rakentaa lappilaisen, kunnianhimoisen ja vastuuta ottavan työyhteisöni kanssa Narvista entistä vahvemman ja kansainvälisemmän yhtiön. Minulle on tärkeintä, että yhtiö on kehittynyt valtavasti siitä, kun tulin taloon kymmenen vuotta sitten, yritys on erinomaisessa kunnossa, Sainio kertoi yrityksen tiedotteessa.
Sainion on tarkoitus jatkaa edelleen työtä yhtiön hallituksessa ja sen vähemmistöosakkaana.
Narvin tuleva toimitusjohtaja, Samuli Nurminen palaa neljän vuoden jälkeen takaisin Narville.
Nurminen siirtyy tehtäväänsä laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions Oy:stä, jossa viimeisimmässä roolissaan on toiminut mm. projektihankkeen johtoryhmässä talous vastuualueenaan.
Uusia asioita tapahtuu myös Narvin kansainvälisyydessä.
Kun Narvi myytiin vuonna 2022 Folmer Management Oy:lle, uuden omistajan kehitysehdotuksia oli kaksi: uusi brändi ja vientimarkkinat.
Nyt kun ensimmäinen asia on tehty, on aika aloittaa toinen. Uutta markkinaa Narvi hakee nimenomaan Keski-Euroopasta.
– Meillä on kontaktihenkilöt Saksassa ja Itävallassa ja nyt alkaa se konkreettinen työ Keski-Euroopassa. Ensimmäinen ponnistuksemme on Aqauanale-messut marraskuussa Kölnissä.
Lisätietoja: www.narvi.fi