Sauna-lehti tutustui tunnelmalliseen elämysristeilijään, M/Y Fortuneen, jonka puulämmitteinen sauna jätti todella miellyttävän vaikutelman.
Teksti: Panu Hörkkö
Kuvat: M/Y Fortune, Panu Hörkkö
Erilaiset saunalautat ovat olleet jo vuosia suomalaisten suosiossa. Yhdistyyhän niissä kaksi suosikkiharrastusta eli vesillä liikkuminen ja saunominen.
Viime kesänä Helsingin edustalla alkoi liikennöimään M/Y Fortune -saunaristeilijä, joka vie laineiden päällä tapahtuvat löylyttelyt uuteen ulottuvuuteen. Aluksella nimittäin pystyy tekemään pitkiäkin risteilyitä puukiukaan löylyistä ja hyvistä tarjoiluista nauttien.
Idea elämysristeilijästä syntyi, kun pitkään merenkulkualalla toimineet Kari Saarenpää ja Joona Korja (pääkuva) löivät viisaat päänsä yhteen.
— Olemme kovia saunafaneja, mutta haistoimme tässä myös hyvän markkinaraon. Kellään muulla ei ole tarjota samanlaista palvelua Helsingin edustalla, saunakapteenit kertovat.
Kiinnostava historia
Sopiva alus liikeideaan löytyi toissa vuonna Tallinnasta, kun Naissaaren reittiä operoinut teräsrunkoinen vene tuli myyntiin. Tarkkaa hankintahintaa miehet eivät paljasta, mutta kaupat lyötiin lukkoon muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla.
— Veneen nimi oli aiemmin Hannibal. Se rakennettiin vuonna 1966 Haminan konepajalla merenkulkulaitosten opetusveneeksi. Moni suomalainen tänäkin päivänä työskentelevä merikapteeni on harjoitellut kipparoimaan tällä paatilla, Joona taustoittaa.
— Kannen alla jyskyttää Valmetin 612 -meridieselmoottori, joka on todellinen ikiliikkuja. Veneen huippunopeus on 8,5 solmua, mutta hyvä matkavauhti 6 solmua, Kari kertoo.
Lauteissa lätkämailapuuta
Kun vene saapui Helsinkiin, kaverukset tekivät siihen mittavan remontin.
— Ruorista eteenpäin oikeastaan kaikki laitettiin uusiksi maaleista lähtien. Käyttömukavuus ja turvallisuus nostettiin huippuunsa. Teimme lähes kaiken kahdestaan!
Aluksen keulaan tehtiin sauna, johon tilattiin Pieksämäellä valmistettu puulämmitteinen IKI-kiuas.
— Halusimme tehdä tämän aluksen sauna edellä, ja olemme olleet todella tyytyväisiä löylyihin, Kari kehuu.
Lauteet ja paneloinnit tehtiin tuppeen sahatusta tervalepästä.
— Löysin Mäntsälästä yrityksen, joka valmisti ennen lätkämailoja kyseisestä puusta. Mailat tehdään nykyään komposiitista, joten laadukasta puutavaraa oli jäänyt paljon yli, Joona kertoo.
Saunan vieressä on pesutila, jossa on kaksi lämminvesisuihkua. Sohvilla varustetussa salongissa on baari ja taulutelevisio. Kannella voi nauttia auringosta, sekä pulahtaminen mereen onnistuu helposti.
Tavoitteena 100 risteilyä
Saunakapteenit tekivät viime vuoden pilottikesän aikana 25 risteilyä, mutta tulevan kauden varauskalenteri täyttyy jo hyvää vauhtia.
— Tavoitteemme on tehdä tänä kesänä 100 risteilyä. Hinnat ovat neuvoteltavissa tapauskohtaisesti, mutta esimerkkinä perjantai-illan kolmen tunnin risteily, joka maksaa 1100 euroa. Alukseen mahtuu kapteenin lisäksi 12 matkustajaa, Joona laskee.
Viilentävien janojuomien lisäksi risteilylle voi tilata aamiaisen lisäksi cocktailpaloja tai vaikkapa voileipiä. Lähtöterminaalina toimii Meritullintorin laituri Pohjoisrannan alkupäässä.
— Voimme tosin noutaa asiakkaan kyytiin mistä vain Turku-Kotka-akselilta. Tai vaikkapa Tallinasta tarpeen niin vaatiessa, saunakapteenit tuumaavat.
Hanski testasi löylyt!
Saunaseuran puheenjohtaja Hannu Saintula pääsi syksyllä testaamaan M/Y Fortunen löylyt. Lahjomattomana saunaharrastajana tunnettu Hanski kehui kokemusta vuolaasti.
— Vierailtuani ”saunalaivoissa” yleensä ensimmäisenä tulee mieleen, että ne on ”ahdettu” pakonomaisesti johonkin pieneen tilaan. Fortunen löylyhuoneessa tuli heti aito saunafiilis.
— Materiaalit ovat todella huolella valittu kunnioittaen samalla suomalaisen saunan perinteikkäitä ratkaisuja. Löylytilaan sopii hyvin 4 henkeä ja sopu sijaa antaa 6 hengelle.
— Laadukas IKI-kiuas takaa hyvät löylyt ja veden luominen antaa vastauksen vaativallekin saunojalle. Ilmanvaihto on toteutettu riittävän hyvin huomioiden aluksen haastavat tilat. Voin suositella tätä kohdetta kaikille saunojille, Hanski arvioi.