Kesän alussa Harvian toimitusjohtajana aloittanut Matias Järnefelt sai johdettavakseen hyvässä tilanteessa olevan yrityksen.
Teksti: Sauna-lehti
Aloitit kesäkuussa Harvian uutena toimitusjohtajana. Millaisin odotuksin ja ajatuksin otit tehtävän vastaan?
Tehtävä on minulle erittäin mieluinen. Ensinnäkin ala on hyvin mielenkiintoinen. Se on yhdistelmä perinteistä sauna-alaa sekä kansainvälistä hyvinvointi- ja terveysalaa, jopa elämysalaa. Markkinan kasvua tukevat useat trendit, kuten ihmisten kasvava kiinostus omaa hyvinvointia kohtaan sekä lisääntyvä tietoisuus saunan terveyshyödyistä.
Harvia on yrityksenä hyvässä tilanteessa markkinan kasvumahdollisuuksien hyödyntämiseen. Sen brändi on vahva ja se on kansainvälisin alan toimijoista.
Mikä on taustasi?
Minulla on noin parinkymmenen vuoden mittainen kokemus kansainvälisestä tuotebusineksestä. Urani alussa olin töissä Nokialla noin 14 vuotta, jossa vastasin muun muassa Nokian matkapuhelinten lisätarvikkeiden globaalista myynnistä. Sen jälkeen olin 7 vuotta rakennusalan ammattilaisille tuotteita valmistavan Hiltin palveluksessa, viimeisimpänä Pohjois-Euroopan toimitusjohtajana asemapaikkana Iso-Britannia. Ennen Harviaan siirtymistä toimin tovin terveydenhuoltoalalla, 9Livesin toimitusjohtajana. Kun sain puhelun, että Harvia etsii toimitusjohtajaa, olin tehtävästä heti erittäin kiinnostunut.
Mitä Harvialle kuuluu juuri nyt?
Yritys on hyvässä tilanteessa, olemme alan johtava toimija ja taloudellisesti vahvalla pohjalla. Markkina-tilanne on viime vuosina vaihdellut paljon, mutta Harvia on näyttänyt, että se pärjää hyvin sekä kasvu- että laskumarkkinalla.
Pandemian aikana, kun ihmiset viihtyivät kotona ja ns. “home improvement” -markkina kukoisti, oli alalla kova kasvubuumi. Markkina kuitenkin muuttui Euroopassa lähes yhdessä yössä, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Sen myötä energian hinnan nousu, kohonneet korot ja inflaatio ovat luoneet vastatuulta. Tämä koskee kuitenkin pääosassa Eurooppaa ja muualla tilanne on ollut hyvä. Euroopan ulkopuolella Yhdysvaltain markkina ja Aasian isojen maiden markkinat ovat kehittyneet vahvasti. Tällä hetkellä panostamme paljon nimenomaan kasvuun Euroopan ulkopuolella, siihen kuuluu esimerkiksi tuoteportfoliomme kansainvälistäminen entisestään.
Pohjois-Amerikka on yksi tärkeimmistä kansainvälisistä markkinoista Harvialle. Kerrotko miksi?
Tosiaan, Pohjois-Amerikka on meille tärkeä kasvumarkkina. Siitä on tullut suurin markkinamme ja kokonaismyynnistämme sieltä tulee tällä hetkellä jo noin 30 %.
Koska markkina on iso, siellä on myös isot kasvumahdollisuudet. Tällä hetkellä Pohjois-Amerikan alueella on arvioitu olevan noin miljoona saunaa. Ihmisiä on kuitenkin kaiken kaikkiaan noin 330 miljoonaa, joten kasvupotentiaalia on valtavasti.
Hyvinvointi- ja terveysmarkkinat kasvavat Pohjois-Amerikan alueella koko ajan ja ihmisten halu investoida omaan terveyteensä on suurta. Tiedot saunan terveysvaikutuksista ovat lisääntyneet muun muassa sen takia, että useat huippu-urheilijat ja muut julkisuuden henkilöt jakavat tietoa ja kokemuksiaan saunasta omissa sosiaalisen median kanavissaan . Myös naiset ovat tärkeässä roolissa Yhdysvaltain saunamarkkinan kasvussa. Kuluttajina heitä usein kiinnostaa saunan yleisten terveysvaikutusten lisäksi myös saunan myöteinen vaikutus ihon hyvinvointiin.
Mikä on sinun suhteesi saunomiseen?
Uskoisin, että se on hyvin perinteinen suomalainen. Sauna on kulkenut lapsesta asti mukana arjessani ja suvun kesäpaikan sauna oli erityisen tärkeä paikka minulle lapsuudessani. Asuin pitkään ulkomailla, jolloin saunominen ei kuulunut elämään niin kiinteästi, mutta nykyään saunon melkein päivittäin.
Olet käynyt myös saunomassa Saunaseuran Saunatalolla, millainen kokemus oli?
Se oli todella hieno ja mieleenpainuva kokemus. Saunatalo sijaitsee upeassa merellisessä ympäristössä. Isäntieni johdattamana saunoimme jokaisessa talon saunassa ja tutkimme tarkkaan Saunatalon tilukset. Sain nähdä jopa alakerran lämmitystilat. Kahviossa nautimme lohikeitot ja tutustuimme Saunaseuran historiaan. Saunoista Kolmonen eli Louhi oli erityinen suosikkini.
HARVIA PÄHKINÄNKUORESSA
- Harvian liikevaihto vuonna 2023 oli 150,5 miljoonaa euroa.
- Harvia työllistää noin 600 ihmistä Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Kolmannes yhtiön työntekijöistä on Keski-Suomen Muuramessa, missä yhtiöllä on pääkonttori sekä suurin tuotantolaitoksensa.
- Harvian perustaja Tapani Harvia rakensi ensimmäiset puukiukaat läheisilleen vuonna 1950. Kolme sukupolvea myöhemmin Harvia on laajentunut kiuasvalmistajasta kokonaisvaltaisten sauna- ja spa-elämysten tuottajaksi, jolla on liiketoimintaa yli 80 maassa.
- Harvialla on viisi tunnettua tuotemerkkiä: Harvia, EOS, Sentiotec, Almost Heaven Saunas ja Kirami.