Printti vai digi? Asiantuntijalehti vai seuran tiedotuskanava? Saunaseuran jäsenet/pitkän linjan viestintä- ja medialan ammattilaiset kertovat mielipiteensä. Lisäksi kysyimme, lukevatko he itse Sauna-lehteä ja mitä sieltä erityisesti.
LIISA RIEKKI
Suomen kansallisoopperan- ja baletin viestintäjohtaja. Työskennellyt MTV-kanavan uutis- ja ajankohtaistoimittajana sekä Huomenta Suomen ja 45 minuuttia ohjelmien juontajana sekä Otava-konsernin viestintäjohtajana.
Sauna-lehti on yhdistyslehdeksi ylellinen: tuhti, hyvää paperia, huolella taitettu sekä sisällöllisesti monipuolinen ja kunnianhimoinen. Aihekirjo on laaja. Lehti toteuttaa seuran tavoitteita saunakulttuurin edistäjänä ja esittelijänä hyvin.
Näen printtilehtien tulevaisuuden kahtiajakoisena. Ne printtilehdet, jotka säilyvät, erikoistuvat aihepiireiltään ja tarjoavat enemmän elämyksiä kuin ajankohtaisjournalismia. Reaaliaikainen uutisvälitys ei ole tulevaisuudessa ole printin tehtävä.
Printtiin liittyy paljon positiivisia määreitä: ilo, virkistys, syvällisyys ja synteesi. Hyvin toimitetut, korkeatasoiset printtilehdet ovat yksi mahdollisuus vapaa-ajan tarjonnassa.
Saunaseuran informaatiokanavana verkkosivut ovat tietenkin tärkeämmät, mutta seuran toimintaan liittyviä syvällisiä tai periaatteellisia kysymyksiä voi hyvin käsitellä lehden sivuilla niin kuin Sauna-lehdessä nyt tehdäänkin. Saunaseura voisi ympäristösyistä pohtia Saunalehden kotiinkantoa. Lehden voisi saada saunalta ja postittaa kotiin vain niille, jotka sitä erikseen toivovat.
Luen Sauna-lehteä. Viive saattaa tosin olla pitkä. Nappaan usein nipun kertyneitä lehtiä mukaan mökille ja luen ne siellä.
Usein lehdessä on myös muutama artikkeli, jotka luen kokonaan. Kiinnitän huomioita myös mainoksiin. Lyhyen artikkelin luen todennäköisemmin kuin pitkän.
Aihepiireistä kiinnostavat esimerkiksi saunat matkakohteina sekä uudet tutkimukset saunan terveysvaikutuksista. Luen myös saunaan liittyvät ympäristöaiheet.
PENTTI LUMME
Toimi vuosikymmeniä Yleisradion politiikan toimittajana, nyt eläkkeellä. Työskenteli muun muassa Demari-lehden ulkomaantoimittajana, STT:n poliittisena toimittajana ja Yleisradion Tukholman kirjeenvaihtajana.
Sauna-lehden tulevaisuus korkeatasoisena asiantuntijalehtenä ja printtilehtenä näyttää vankalta. Varsinkin, jos lehti muuttuisi jäsenlehdestä korkeatasoiseksi asiantuntijalehdeksi.
Nykyinen lehti jatkaisi asiantuntijalehtenä ja sen liitteenä voitaisiin julkaista erillinen jäsenlehti, joka ladottaisiin asiantuntijalehdestä poikkeavalla ulkoasulla.
Sähköistä jäsentiedotusta voitaisiin tietysti jatkaa, mutta kuitenkin niin, että sähköiset tiedotteet julkaistaisiin myös Sauna-lehden liitteenä julkaistavassa jäsenlehdessä painettuina. Tällä varmistettaisiin se, ettei sähköinen tiedottaminen paisuisi kohtuuttomiin mittoihin. Kummatkin lehdet postitettaisiin kotiin.
Uusi asiantuntijalehti olisi ikään kuin saunan käyttäjille ja uusien saunojen rakentajille välttämättömyys, jota ilman he eivät tule toimeen. Ikään kuin Saunojen Tekniikan Maailma teksteineen ja juttuineen. Ilmoitukset olisivat näyttäviä.
Ilman Sauna-lehden ilmoituksia ei saunojen tai saunatarvikkeiden markkinointi onnistuisi Suomessa. Ilmoitus Sauna-lehdessä olisi ikään kuin laadun varmistustakuu.
Lehteen sisältyisi myös lyhyt englannin ja ruotsinkielinen yhteenveto jutuista. Asiantuntijalehti ilmestyisi 4-6 kertaa vuodessa ja se olisi saunaseuralaisen jäsenetu.
Itse luen Sauna-lehteä siksi, että haluan tietää mitä sauna-alalla maailmassa tapahtuu. Haluan lukea saunoja koskevat uutiset ensimmäisenä Sauna-lehdestä.
Sauna-lehden merkitys tulisi jäsenistölle kasvamaan, jos Sauna-seuran
hallinnossa luovuttaisiin yleisestä kokouksesta ja siirryttäisiin jäsenvaaleilla valittavaan edustajistoon.
MERJA YLÄ-ANTTILA
Yleisradion toimitusjohtaja vuodesta 2018. Toimi vuosina 2015–2018 sisällöntuotantoyhtiö Mediahub Helsingin toimitusjohtajana sekä vuosina 2001–2018 MTV Uutisten uutis- ja ajankohtaisohjelmien vastaavana päätoimittajana.
Sauna-lehti on viime aikoina uudistunut kovasti ja sen jutut ovat kiinnostavia laajemminkin saunakulttuurin näkökulmasta. Näitä saisi mieluusti olla vielä enemmän. Ehkä lisää seuralaisten ajatuksia ja vaikka ”saunan lauteilla ” mietittyä teemoja. Saunahan on tunnetusti paikka, jossa syntyy ideoita.
Saunassa myös vaikkapa yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja tasa-arvoisuuden teemat ovat esillä kuin luonnostaan. Tietenkin lehdessä seuran ajankohtaiset asiat ja kuulumiset ovat myös olennaisia.
Verkossa on luontevampaa esittää nopeita ja ajankohtaisia asioita. Mutta yhdistysten jäsenlehdet, kuten Sauna-lehti, toimivat printtinä, koska ne ovat vähän kuin lifestyle-lehtiä, johon on mukava palata, selailla ja jonka seurassa inspiroitua. Ne myös vahvistavat yhteisöllisyyttä.
Lehti voisi olla myös saunakulttuurin edistäjä ja sanansaattaja.
Luen Sauna-lehteä juuri edellämainituista syistä ja saunaa rakastavana se tarjoaa vinkkejä ja voisi tarjota enemmänkin niitä rentoutumisen hyvinvoinnin ja saunan sisustuksen sekä palju/poreallas/avanto-kokemuksien näkökulmista koti- ja mökkisaunojille.