Saunayhtiö Harvia selvitti suomalaisten ja saksalaisten saunomistottumuksia tutkimuksessaan. Se paljasti paljon yhteneväisyyksiä molempien maiden saunomistavoissa, mutta myös muutaman eroavaisuuden.
Harvian teettämän kyselytutkimuksen mukaan perinteinen sauna on edelleen sekä saksalaisille että suomalaisille suosituin saunomisen muoto. Molemmissa maissa arvostetaan löylysaunan rauhaa, lämpötilan sopivuutta sekä löylyjen kosteutta. Myös molemmissa maissa saunan tärkein kriteeri oli puhtaus.
Saksalaiset suhtautuvat kuitenkin suomalaisia kiinnostuneemmin höyry- ja infrapunasaunoihin sekä kombi- ja hybridisaunoihin, vaikka Suomessakin ne kasvattavat tasaisesti suosiotaan. Saksalaisille saunominen on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja heille saunakokemuksessa merkitsee suomalaisia enemmän esimerkiksi valaistus, sisustus sekä saunan tuoksu- ja äänimaailma. Suomessa taas perinteisen saunan ideaali pitää pintansa ja suomalaiset kiinnittävät huomiota saunakokemuksessaan enemmänkin saunan oikeaan lämpötilaan, löylyn kosteuteen ja saunajuomiin.
– Suomessa saunomisen pitkä perinne näkyy tässä ja myös se, että mökkisaunat ovat Suomessa usein melko askeettisia. Perinteinen sauna pitää vankan asemansa, Harvian markkinajohtaja Päivi Juolahti kertoo.
Saunan palauttava merkitys kasvanut
Molemmissa maissa saunotaan samoista syistä: 80 % vastaajista hakee saunomisesta nautintoa, 72 % helpotusta stressiin ja 69 % mielen hyvinvointia.
– Tässä näkyy vahvasti, että sauna on osa wellness-megatrendiä: sauna ei ole enää pelkkä peseytymispaikka, vaan sinne mennään palautumaan, rentoutumaan ja rauhoittumaan. Henkisen hyvinvoinnin merkitys vaativan arjen keskellä on kasvanut, kuten tulokset vahvistavat. Ehkäpä etenkin nyt korona-aikana saunasta haetaan ja saadaan tarvittua palautumista niin keholle kuin mielellekin, Juolahti toteaa.
Suomalaisille saunomisen perinne ja peseytyminen olivat saunomisen tärkeimmät motiivit, kun taas saksalaisille ne olivat liikunnasta palautuminen, detox-puhdistautuminen sekä kauneudenhoito. Eri sukupuolien tai ikäryhmien välillä ei ollut eroa saunan motiiveja tutkittaessa.
Vastuullisuus on entistä tärkeämpää
Myös kestävän kehityksen arvot koettiin molemmissa maissa tärkeiksi, saksalaisten keskuudessa hieman tärkeämpänä. Saunan energian kulutus, rakennusmateriaalien ekologisuus sekä luonnonmukaiset saunatuotteet olivat molemmissa maissa tärkeitä seikkoja. Yli 55-vuotiaat kokivat kestävän kehityksen tärkeämmäksi kuin alle 35-vuotiaat.
Kuva: Simo Tolvanen / Visit Finland
- Harvia on sauna- ja spa-alan johtava kansainvälinen toimija.
- Harvia toteutti selvityksen vuoden 2020 lopussa. Siihen osallistui 400 suomalaista ja 400 saksalaista eri-ikäistä kuluttajapaneelin jäsentä.
- Saksa on Harvialle tärkeä markkina-alue.
- Saunamarkkinat kasvavat globaalisti noin 5 prosenttia vuosittain ja kasvu kytkeytyy hyvinvoinnin megatrendiin.