Lehdistötiedote: Suomalainen saunominen halutaan Unescon kulttuuriperinnön luetteloihin

Sauna Unescoon, Uutisarkisto

05.03.2018

Tiedote. Julkaistu: 05.03.2018

Laaja joukko suomalaisia saunayhteisöjä on käynnistänyt Sauna Unescoon -hankkeen, jonka tavoitteena on saada suomalainen saunominen Unescon aineettoman kulttuuriperinnön kansainvälisiin luetteloihin. Näin varmistettaisiin suomalaiselle saunomiselle kulttuuriperinnöllinen asema kansainvälisesti.

Saunominen valittiin 2017 Museoviraston ylläpitämään Suomen Elävän perinnön kansalliseen luetteloon 52 muun perinteen joukossa. Tästä luettelosta on mahdollista hakea edelleen Unescon kansainvälisiin luetteloihin.

Museovirasto on aineettomasta kulttuuriperinnöstä määräävän Unescon yleissopimuksen kansallinen toimeenpanija. Keväällä 2018 kansallisella listalla olevien tahojen on mahdollisuus ilmoittaa kiinnostuksestaan Unesco-prosessiin. Näiden vastausten perusteella Museovirasto ja aineettoman kulttuuriperinnön asiantuntijaryhmä tekevät opetus- ja kulttuuriministeriölle ehdotuksen kohteista, jotka noudattavat vahvimmin kansallisia painopisteitä. Lopullisen valinnan tekee OKM.

Suomalaisen saunayhteisön laajan yhteistyön tarkoitus on vahvistaa suomalaisen saunomisen asemaa aineettoman kulttuuriperinnön kohteena ja valmistautua Unesco-hakemuksen laatimiseen, mikäli saunominen valitaan jatkoon. Hankkeeseen saatiin nopeasti mukaan lukuisa joukko aktiivisia toimijoita, mikä osoittaa asian tärkeyden koko suomalaiselle saunakulttuurille. Maaliskuun alussa oli jo mukana lähes 30 saunaseuraa ja -yhdistystä.

”Sauna Unescoon -hankkeeseen liittyen järjestetään tulevan vuoden aikana monenlaisia saunatapahtumia eri puolilla Suomea. Hankkeessa mukana olevien saunatoimijoiden joukko on kattava, sillä mukana on saunaseuroja Sallasta Helsinkiin”, hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Ritva Ohmeroluoma sanoo.

”Kaikkia meitä yhdistää halu suojella ja kehittää saunomista perinteenä ja ilmiönä sekä tietysti syvä rakkaus löylyn lumoa kohtaan. Nyt vaan kaikki suomalaiset saunomaan kohti Unescoa”, hän jatkaa.

Ensimmäiset suomalaiset saunat on rakennettu jo tuhansia vuosia sitten ja nykyisin Suomessa on varovasti arvioiden 3,2 miljoonaa saunaa. Saunominen on osa arkea ja juhlaa ja saunomisperinne siirtyy sukupolvelta toiselle juuri näissä saunahetkissä. Kyseessä on siis merkittävä ja kaikille tuttu suomalaisen aineettoman kulttuuriperinteen muoto, joka on säilynyt lähes muuttumattomana yhteiskunnallisten muutosten ja teknologisen kehityksen keskellä. Sauna Unescoon -hankkeen kumppanit kuten varmasi monet muutkin suomalainen kokevat, että saunominen on itseoikeutettu ehdokas Unescon listalle koko kansan yhteisenä perintönä.

Lisätietoja Sauna Unescoon -hankkeesta:

Ritva Ohmeroluoma

Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, Suomen Saunaseuran varapuheenjohtaja,